fredag, februari 14, 2014

Två krigare från Sverige döda i Syrien igår


Två jihadister från Sverige, en från Göteborg och en från Stockholm, ska ha stupat igår i Syrien. Det uppger Facebookkontot Ghuraba Syrien Syrien.

Göteborgaren kallade sig Alaa Lowlow på Facebook, där han hade åtminstone två konton (1, 2). Bakom användarnamnet dolde sig den svenske medborgaren Alaa Yasin, född i augusti 1990 av libanesiska invandrare till Sverige, och bosatt i Göteborgsförorten Bergsjön. Åtskilliga kondoleanser och dödsbud går att finna i Alaa Yasins nätverk sedan igår.

Namnet förekommer i belastningsregistret gällande ett inte så allvarligt narkotikabrott för fem år sedan. Yasin hade ingen inkomst, enligt de uppgifter som fanns tillgängliga i augusti när jag kollade med Skatteverket. Att döma av informationen på Facebook lär han ha varit i Syrien och krigat åtminstone sedan början av 2013, och kanske redan så tidigt som från augusti 2012.

Alaa Yasin, aka Alaa Lowlow, i januari 2013.
Vem den stupade stockholmaren är har ännu inte avslöjats.

De två döda igår gör att sammantaget 17 jihadister från Sverige har rapporterats döda i Syrien.

Uppdatering 15/2:

Göteborgaren ska ha använt "Abu Nooh" som kunya, alltså nom de guerre. Att döma av kommentarer från en annan jihadist i Syrien, Abu Yaqeen, ska han ha dött i strid med någon annan motståndsgrupp i Syrien:
"En av dem finaste broderna, ma Allaah Azza wa Jall Acceptera honom.
Ma Allaah Azza wa underlatta for mujahideen att slakta FSA och Ahrar Sham, dem kommer hamnas for alla broder dom dodat, in sha Allaah ta'ala."
Expressen/GT (som vanligt den alerte Kassem Hamadé) har gjort stor nyhet utifrån det jag avslöjade igår, vilken citerats av alla från TT till Ekot. Det händer aldrig mig...

Uppdatering 18/2:

I en kommentar från en FB-användare förekommer uppgifter om den stupade stockholmaren: "Ebu zubajr hette han. Jibril va hans riktiga namn från Etiopien". Även göteborgarens syster kommenterar i tråden att "jag är så otroligt glad & stolt över min bror Alaa att han fick uppnå det han ville med livet! Jag stöttade honom hela vägen även om det var jobbigt & tungt att acceptera! Han var en del utav mig, vi var jätte tajta & jag ber inshAllah Allah acceptera belönar & ger mitt hjärta de högsta i paradiset!"

Uppdatering 19/2:

Facebook-kontot Sollentunas Muslimer – som drivs av flera personer varav åtminstone två finns i Syrien – berättar att kontots ursprungliga upphovsman har stupat. Troligen rör det sig om samme man som ovan.

Uppdatering 20/2:

En kommentar på Ghuraba Syrien Syrien ger detaljer. "Brodern från Stockholm heter Abo Zubair, en fin broder som är mycket saknad och älskad av många, han åkte från sverige för mer än ett år sedan, han ville inget hellre än att strida fisabilillah och bli shahid, må Allah acceptera honom som shahid och skänka hans familj tålamod!"