fredag, juli 29, 2011

Loggar ur för semester

Det har varit en intressant vår.

När jag skrev uppskattande om norska Arbeiderpartiets och Jens Stoltenbergs politik blev jag anklagad för att förespråka raspolitik, varför norska journalister hörde av sig och undrade om svenska debattörer verkligen tyckte att den norska regeringen var rasistisk och islamofobisk.

När jag protesterade mot att en tidskrift skrev ett skämtsamt upprop om att skjuta mig blev jag anklagad för att inte ha humor, varefter de sociala medierna fylldes med nya uppmaningar att skjuta mig. Det var ju inte på allvar, det som skrivs på Twitter.

När jag deltog i seminarier med Säkerhetspolisen för att upplysa om hotet från terrorism blev jag häcklad av autonoma som kallade mig identitär.

När sedan en islamofob, identitär terrorist sköt ihjäl en hel generation av Arbeiderpartiets ungdomar, ja då blev jag utpekad, av samma twittrare, som mer eller mindre medskyldig, med anledning av gamla blogginlägg. Precis som om nedryckaren ”Swedish and international current affairs as seen through a drunken haze” indikerar att bloggen är någon doktorsavhandling.

Det är väl det som vi brukade kalla ironi, innan Andres Lokko förstörde begreppet.

Om ändå Lars Hillersberg kunde komma tillbaka så att vänstern finge lite finess igen.

Nu loggar jag ur och går på semester en månad.