tisdag, november 10, 2009

Hustrun bekräftar: svenske Abu Mua'az tog värvning i al Qaida

I januari 2008 avslöjade jag att amerikanska dokument pekade ut en svensk medborgare som medlem i al Qaida i Irak, under täcknamnet Abu Mua'az. Den nyheten nådde ända till Washington Post.

Säpo fann ingen anledning att tvivla på dokumenten, sade man då. Men någon bekräftelse från familjen lyckades jag aldrig få. Den som svarade i telefon sade sig vara en kusin, som menade att familjen var utomlands på obestämd tid.

I nya numret av Neo har jag en artikel där jag intervjuar hustrun till Abu Mua'az, som jag kallar Gunilla. Hon är nämligen hemma i Sverige igen. Hon bekräftar historien. Maken tog verkligen värvning i al Qaida i Irak, precis som parets vän gjort tidigare, den svenske medborgaren Mohamed Moumou. Gunilla har haft kontakt med maken sedan dess, men vill inte säga var han befinner sig nu. Men hon säger att hon hoppas att han fortfarande är aktiv i kampen.

Nyheter 24 har en förhandstitt på del av citaten. Det som är mest intressant, och som jag aldrig läst något annat exempel på någon annanstans i svensk press, är att hon är stolt över honom. Hon är gift med al Qaida – och nöjd.

– Ja, vi delar ju åsikterna. Jag är ju också muslim, så jag tycker inte att han har gjort någonting konstigt. Jag anser att det tillhör vår religion. Att muslimer också ska ha rätt att skydda sig själva och inte bara stå där när andra länder bombar sönder dem.

– Om du läser vad min make svarar på de där papperen, så valde han att vara en aktiv soldat - på samma sätt som amerikanerna är där. Enligt religionen så är det enda han har velat göra att hjälpa andra muslimer. Och han har inte åkt dit för att köra buss till någon marknad och spränga sig själv och en massa kvinnor och barn i luften. Det är inte alls vad det handlar om.

– Ni kallar det för terrorism, men det är inte alls terrorism. En muslim som har suttit i Sverige och mått dåligt är att amerikanerna bombar sönder muslimer som inte kan försvara sig själva, har rest på sig från sin dator och rest dit för att hjälpa sina bröder och systrar. Det är vad min man har gjort. Och sedan om ni vill kalla det för en terrorhandling, det är upp till er, men så ser inte jag det, och så ser inte min make det heller.
"Gunilla" menar att hon inte är ensam.
– Jag har inte några siffror, men det är många. Sedan kanske det finns fler som har män som har dött eller som har blivit fängslade någonstans på vägen. Den siffran är högre än de som verkligen har kommit fram.
Jag kommer att återkomma till det här fallet, när Magasinet Neo har kommit ut i handeln.