måndag, oktober 05, 2009

Fri press i Egypten

Nu väntar vi bara på kraven på bojkott av Egypten.

AFP:

Egypt deported a Swedish journalist on Thursday over his alleged involvement in a pro-Palestinian march, a security official told AFP.

Freelance reporter Per Björklund, who contributed to the Swedish publication Fria Tidningen, was stopped at Cairo airport when he returned from holiday and was deported early on Thursday, the official said.

Björklund and several other foreigners were present at a peaceful march in January protesting against Israel's war in the Palestinian Gaza Strip.
Fria tidningen:
Efter ha tillbringat sommaren i Sverige återvände Per Björklund tillsammans med sin sambo till Egypten tidigt på tisdagsmorgonen. Planen var att fortsätta frilansa för svenska tidningar och skriva klart en bok om den egyptiska fackföreningsrörelsen som bygger på tre års erfarenheter i Egypten. Men han kom aldrig längre än till passkontrollen på Kairos flygplats.

– När de kollade mitt namn i datorn så lyste en varningslampa. De sa att jag skulle vänta i tio minuter men jag kände på mig direkt att det skulle ta längre tid. De tog mig till ett rum där säkerhetspolisen väntade, berättar Per Björklund.

Säkerhetstjänsten ställde allmänna frågor om varför han kom till Egypten, om han hade stött på problem i landet tidigare, och så vidare. Men de riktade inga anklagelser mot honom.

– Jag bad att få ringa ambassaden och min flickvän men det fick jag inte. Istället konfiskerade de min telefon och dator och förde mig till ett provosoriskt förvar i ett kontor. Rummet var otroligt sunkigt med 20 år gamla madrasser, kackerlackor överallt och översvämmade toaletter.

I förvaret hölls ett femtontal palestinier, varav flera uppgav att de har varit där i tre månader.

– De flesta är inte alls politiskt engagerade, det enda de har gjort är att besöka andra arabländer på jobb eller privat och när de är ska åka tillbaka till Gaza så stoppas de i Egypten. De får inga besked om varför de hålls tillfånga eller vad de är misstänkta för, och de får inte kontakta omvärlden.

Per Björklund hölls i förvaret i två dygn. Han försökte få reda på när han skulle avvisas, och krävde han hade rätt att få tala med svenska ambassaden. Men han fick inga svar, vakterna byttes av hela tiden och hänvisade till befäl som aldrig dök upp.