tisdag, februari 03, 2009

Apropos radikalisering: ett namn att notera

Krig är fred och Hamas är välgörenhet. Sydsvenskan berättar om solidariteten i samband med rättegången mot Al Aqsa Spannmål stiftelse.

Mervat Shirgawi har i flera år stött al-Aqsa spannmål och skänkt 300 kronor i månaden.

Pengarna går till en föräldralös palestinsk flicka, som nu finns i Jordanien, säger hon. På måndagsmorgonen demonstrerade hon utanför tingsrättssalen.

- Jag vill påverka rättegången. Det är ren dubbelmoral när Sverige exporterar vapen till Israel som begår övergrepp mot mänskliga rättigheter men de vill inte att vi ska skänka 300 kronor till föräldralösa barn.

/.../

Kan du och andra som skänker pengar ha blivit lurade av stiftelsen och Khalid al Yousef, att pengarna i själva verket går till terrorism?

- Nej, vi litar till 100 procent på att våra pengar når de behövande.
Uppdatering:

Dagens Nyheter (ej på nätet?):
Bland åhörarna utanför säkerhetssalen stod Nadin Baheiri och såg arg ut.

- Varje månad ger jag 300 kronor till al-Aqsa som skickar pengarna vidare till barnen i Gaza. Ska polisen gripa mig också?
Skånska Dagbladet/TT:
En av åhörarna på rättegången är Nadja Baheiri, som säger att hon själv har skickat tusentals kronor via al-Aqsa spannmål. Hon är mycket upprörd över åtalet mot 44-åringen.

– Jag har skickat pengar till barn som inte har föräldrar, de har inga hem att bo i, de svälter. Jag har skickat till barnen, inte till Hamas, säger hon till TT.