torsdag, februari 22, 2007

Public relations i bloggosfären

Att företag, organisationer och partier måste hålla koll på vad som skrivs i bloggosfären är etablerat sedan länge. På Bloggforum 3 i november 2005 föreläste Loïc Le Meur om hur viktigt det var för ett företag att omedelbart bemöta kritik, direkt på den blogg som framförde den. Vilket kändes som science fiction då.

Och nu verkar det vara regel.

Två olika strategier att lyfta fram för den som någon gång skriver en pr-handbok om bloggvärlden:

Backchecking:

Syfte: att avväpna motståndarens anfall.
Metod: bemöt kritikern i hans kommentarsfält.
Resultat: kritikern blir upptagen med din kommentar, förvånad över din uppmärksamhet, och kommer av sig i sin offensiv.
Exempel: Socialdemokraternas utrikespolitiska stjärnskott Urban Ahlin svarade igår i kommentarsfältet på mina frågor om vad han egentligen sade i Iran. Jag har inte letat efter nya skandaler på hela dagen, utan bara gottat mig åt uppmärksamheten.

Forechecking:

Syfte: att behålla initiativet.
Metod: bemöt förväntad kritik genom att lägga korten på bordet, som du vill att det ska se ut, på din egen blogg.
Resultat: Kritikern måste ändra strategi i sitt anfall, vilket är svårt när man redan har en fastställd plan. Du kan lugnt arbeta vidare på ditt håll, med bibehållet informationsövertag.
Exempel: Utrikesminister Carl Bildt bloggar om sina affärer i Balkan redan innan Adaktusson haft nyheten i programmet. Adaktusson har alltså ingen nyhet längre.