tisdag, november 14, 2006

SKP mot Norrbotten

Inser att jag glömt rapportera att Sveriges Kommunistiska Parti, SKP, fått ny ordförande. En kvinna, för första gången sedan partiets tillblivelse på sjuttiotalet, vid namn Gun Isaxon valdes på kongressen i Järfälla.

DN/TT:

Isaxon är 66 år och sedan många år politiskt aktiv i Gällivare kommun och i landstinget i Norrbotten.

SKP ska nu också flytta sitt partikansli från Stockholm till Gällivare.

- SKP har sina rötter här uppe. Vi är också flera ledamöter i partistyrelsen som kommer norrifrån, och sedan är det en ekonomisk fråga, säger Isaxon.

Hon uppger att SKP i dag har cirka 1.000 medlemmar. Men Isaxon hoppas att den nya borgerliga regeringen, och dess sociala program, ska locka fler väljare vänsterut. Kongressen i Järfälla utanför Stockholm har också utarbetat ett nytt partiprogram.
Om SKP och framgångarna i norrland har jag skrivit förut här, här och här. Om sig själv skriver Gun Isaxon på partihemsidan:
Jag heter alltså Gun Isaxon. Min familj är Lennart, min sambo sedan 33 år tillbaka och våra fyra utflugna barn. Jag har arbetat 40 år i Norrbottens Läns Landsting som läkarsekreterare och biblioteksassistent. Jag har arbetat fackligt åt SKTF- Sveriges kommunaltjänstmannaförbund - ca 30 år där jag var ordförande för Gällivaresektionen i drygt 20 år samt ledamot i avdelningsstyrelsen för hela Norrbottens Län. Jag har fått mycket utbildning via SKTF och var också utbildare för kontaktombuden de senaste åren inom SKTF. Jag har suttit med i partistyrelsen i 4 år - en givande och lärorik tid. Jag har också suttit med i Gällivares kommuns socialnämnd samt kommunfullmäktige i 2 mandatperioder och i kommunstyrelsen samt kommunfullmäktige den senaste mandatperioden.
Vilket sätter de fackliga protesterna mot finansminister Borgs förändringar i a-kassan i visst perspektiv.

Den riktiga pärlan i SKP heter dock som alla vet Radio Kommunist, som producerar mäktigt gulliga närradiosändningar tillgängliga på webben. Nu senast med ett special om kongressen, med musik vald med övertygelsen som grund, av Jerry Williams och Ronny Erikssons Euskefeurat till exempel.

Det tysta landet är för övrigt en riktigt fin sajt.