fredag, november 24, 2006

Ett nej är ett nej

Aftonbladet har träffat Margot Wallström, som resolut säger nej. Ett riktigt nej, hugget i sten, och som inte går att påverka med övertalningskampanjer. Margot tycker i stället att Carin Jämtin vore ett bra namn.

–Jag står fast vid vad jag sagt hela tiden, att mitt nej gäller.

Som hugget i sten alltså?
– Precis.

Men om rörelsen kallar som det heter, om Ingvar Carlsson försöker övertala dig? Hans namn har ju nämnts när det gäller operation övertalning.
– Äsch, det står så mycket som bara är påhitt. Min inställning är densamma, ingenting har ändrats.

Vad tycker du om Aftonbladets ledarsidas förslag att välja Carin Jämtin till partiordförande?
– Jättebra, det vore väldigt roligt!
Och det, sammantaget med de nya opinionssiffrorna, där Socialdemokraterna rusar uppåt, stärker mina argument från igår. Den som tar över efter Persson kommer att få svårt att föra partiet mot mitten.

Apropå Persson. Pigga vänstertidningen Flammans chefredaktör Aron Etzler har fått en större intervju med honom, som är mycket läsvärd. Inte minst för att Etzler tar med det där trivsamma grabbsnacket som man kan få uppleva om man träffar en Göran Persson på gott humör.
– En Etzler – från Bromma, säger han långsamt. Det är fan inte bra, alltså... Det är ingen miljö som fostrat några klasskämpar.
Men intervjun ger också intressanta bilder av Perssons eftervalsanalys, hans syn på mediepolitik och internet, hotet från Sverigedemokraterna, och partiets framtid. Kul läsning!