måndag, oktober 30, 2006

Man bites dog

Martin Jönsson på Svenska Dagbladet noterar att SVT tycks ha förlorat beröringsskräcken för bloggmediet.

NY POLICY En gång i tiden såg Sveriges Television medarbetarnas bloggande som en risk för integriteten och trovärdigheten. Nu tycks man snarare se det som smart marknadsföring.

En av SVT:s största programsatsningar i höst är pratshowen Hos Jihde, som snart ska ha premiär i ettan. Men redan nu är redaktionens blogg i full gång - inte på SVT:s sajt, utan via blogspot. (tips via Bloggvärldsbloggen).

Här skriver Peter Jihde och hans redaktion om stort och smått: internt skvaller, vimmelbilder från SVT:s 50-årsjubileum och lite försök till läsardialog inför programstarten.

Ingen revolutionerande, men ändå intressant. SVT:s hållning till bloggar har ju varit minst sagt rigid: minns rabaldret för två år sedan då Jan Axelsson, chef för Nyheter & Samhälle, förbjöd SVT24-redaktören Per Gudmundson att blogga, med motiveringen att kriverierna strider emot kravet att "SVT-medarbetare i offentliga sammanhang bör avhålla sig från uttalanden och åtgärder som kan medföra att företagets opartiskhet med fog kan ifrågasättas."

Tiderna förändras, även på SVT.
Tack och lov.
Jag har jobbat med Peter Jihde, och tvekar inte att påstå att han är ett geni, så jag förvånas inte över att det är i samband med hans program som gammalt tänkande överges.