fredag, augusti 20, 2004

Kaffe utan grädde

Efter detta dygn kan jag inte längre påstå att den svenska journalistiken helt saknar effekter.

Jag har tillbringat ett dygn på "konferens". Ni vet hur det går till. Man samlas i ett rum med gratis pennor och block, också tar man kaffepaus, matpaus, kaffepaus, bensträckare, matpaus och kaffepaus. Mest av allt är det till för att man ska "lära känna varann", men den lilla redaktion som jag arbetar i är så slimmad och hoparbetad så att vi redan känner varandra väldigt bra. Dessutom är ingen av tjejerna singel. Så egentligen var vi väl mest på kollo, typ. Trevligt som bara den, i vilket fall.

På kvällen var det ostbricka och en låda vin. Eftersom vi hade bedömt detta som otillräckligt hade vi redan på eftermiddagen skickat iväg en arbetsgrupp till närmaste centralort med systembolag, vilket alltså inte belastade licens- eller skattebetalarna. Vi blev slutligen bra på lyset allihop, vilket ju är väldigt förbrödrande och positivt för den framtida arbetsmiljön.

I rummet ovanför satt det en annan konferens. De hade jobbat med konflikthantering under dagen. Konferensdeltagarna hade, ironiskt nog, sin dagliga utkomst genom arbete på Miljöpartiets riksdagskansli. Och där kan det nog finnas behov av kunskaper inom konflikthantering.

Miljöpartisterna avslutade också kvällen med ostbricka och vin. De drack dock inte Vino Verde, som man kunde tro, utan istället det sjaskiga, eh, jag menar förbluffande prisvärda Chill Out på kartong.

Lådvin och frigjorda trädkramare lät som en bra källa till skvaller, tänkte jag, och smög upp en våning när vårt eget dricka tagit slut. Tänkte mig att jag i vimlet skulle kunna snika åt mig ett glas.

Och det var då jag förstod att den journalistiska verksamheten faktiskt har viss effekt. Att drevet efter Jan O Karlsson, Mats Hulth och alla andra faktiskt tagit skruv.

Alla miljöpartiklarna hade gått till sängs utom en. Och hon var bara jurist i kansliet, och hade inte ens partibok. Och skulle dessutom ändå byta jobb snart. Jag frågade henne varför all gått och lagt sig.

- Vi tar 25 kronor glaset för vinet.

- Tar ni betalt för vinet av era egna anställda?

- 25 kronor glaset.

- Tar ni överpris på sjaskigt lådvin av era anställda på sommarkollo?

- 25 kronor glaset.

Jag köpte ett glas till mig och ett till henne. Det var jag skyldig.