måndag, mars 15, 2004

- Dad, what did you do during the war on terror?

- Pappa! Vad gjorde du under kriget mot terrorismen?

- Min son... Jag var emot alla sorters terrorhandlingar. Alla sorter.

- Ja, ja. Men vad gjorde du?

- Jag höjde min röst i protest, så klart.

- Men pappa... Hjälper det verkligen att bara höja rösten mot terrorister?

- Det var inte riktigt så vi menade. Jag ställde mig i ledet efter EU-kommissionär Prodi och protesterade mot dem som försökte lösa konflikten med våld.

- Vadå, hade ni verkligen trott att Bin Ladin och hans gäng skulle lägga ner vapnen om ni protesterade?

- Nej, min son, det var inte dem vi höjde rösten mot.

- Jag förstår inte riktigt. Försökte du hjälpa terroristerna, pappa?

- Min son... Allt är inte svart eller vitt. "Det står klart att våldsanvändning inte är någon lösning på konflikten med terrorister", som Prodi sade när tvåhundra oskyldiga spanjorer hade sprängts ihjäl.

- Du menar att massmördare är snälla innerst inne... Försökte ni prata med terroristerna då?

- Nej, det är inte riktigt så det funkar.

- Men en annan sak pappa. Vad sa du när George W Bush hade befriat 52 miljoner människor ifrån förtryck, slaveri och diktatur?

- Jag sa naturligtvis som statsminister Göran Persson. Att allt detta varit ett brott mot folkrättsliga principer.

- Men trodde du verkligen att de där talibanerna och den där diktatorn Saddam skulle bry sig om folkrätt?

- Nja, det var snarare Bush vi tänkte på. Bush respekterade inte folkrätten.

- Pappa, var du Baathist?

- Nej, nej, nej. Men man ville ju inte sticka ut, liksom. Vad skulle grannarna säga...

- Vadå pappa... Var du en av dem?

- Det var andra tider då, min son. Vanligt folk kunde inte veta... Eller... Ibland ser man helt enkelt inte saker så tydligt när man står mitt i alltihop.

- Pappa. Du var Baathist! Varför har du inte sagt nåt?

- Du... Nu slutar vi prata om det här. Pappa är lite trött, förstår du. Det var så länge sedan.

Summary in English:
- Dad, what did you do during the war on terror?

- Go to bed now, my son. Daddy is tired.